Wolfoppad in Patagonië

Een slimme meid verlengt haar rijbewijs op tijd......

De busreis van Argentinie naar Chili was tot nu toe het hoogtepunt van onze reis. We vertrokken 's morgens al op tijd en het begin van de reis verliep soepeltjes, totdat we bij de grensovergangen kwamen. De Argentijnen maakten een studie van onze paspoorten, wat toch gauw weer een uurtje kostte. De Chileense douane had besloten het werk een paar uurtjes te onderbreken, met als gevolg dat we ruim 3 uur hebben moeten wachten! Hierna vol gas naar de veerboot.........en toen kwam de tweede verrassing van de dag. We troffen een enorme file aan van enkele kilometers lang .Het had de hele dag hard gewaaid ( dat doet het hier in het zuiden eigenlijk altijd ) en daardoor lag de ferry al uren stil.

Na 2 uur wachten en zuchten besloot de buschauffeur eens actie te ondernemen en wat mensen om te kopen.......De wind was inmiddels een beetje afgezwakt. Na een half uur kwam hij terug, sprong weer achter het stuur en we reden alle files voorbij,zo de eerstkomende ferry op. Na een halfuur varen en een paar uur rijden arriveerden we om klokslag 12 in ons hotel in Punta Arenas. We hadden het ook he-le-maal gehad na 16 uur reizen en zijn meteen in bed gedoken.........

De volgende dag was een peulenschilletje, slechts 3 uur rijden naar Puerto Natales. Hier hadden we een auto gehuurd en konden we onze eigen gang gaan, als....................Bij het afleveren van de huurauto werd er natuurlijk naar onze rijbewijzen gevraagd en toen bleek dat onze beide rijbewijzen waren verlopen!!! ( geen bericht van het RDW gehad, wat wel zou moeten) Maar daar hebben Chileense autoverhuurders geen boodschap aan! Dus goede raad was duur, we bedachten ter plekke de smoes dat je in Nederland je tot 31 dec. de tijd hebt om je rijbewijs te verlengen........Met het Hertz hoofdkantoor werd driftig telefonisch overlegd en..........we kregen de autosleutels, pffffffffffff

Nog een beetje beduusd dat ze er in getrapt waren ( zonder omkoping, hoor!) en nu maar hopen dat het ons met deze smoes de volgende keer weer lukt.

Het was de bedoeling dat we met de auto 3 dagen in en om het natuurpark Torres del Paine zouden doorbrengen. ( wordt wel 1 van de mooiste natuurparken ter wereld genoemd.) We hadden een hotel geboekt dat vlak bij de ingang van het park lag. Veel prachtige landschappen gezien, meerdere enorme condors, tig guanaco's ( lama's ) een bijzonder gordeldier, enz.enz. Het was er prachtig! En nu op naar het gletschergebied, terug naar Argentinië..........

De wifi is hier nog steeds naadje, hopelijk is het in de volgende plaats beter en kunnen jullie snel weer onze belevenissen lezen.